چگونه یک اجاق گاز با کیفیت بخریم ؟

آموزش خرید موفق اجاق گاز با کیفیت

تعریف خرید موفق : حس رضایت از صرف پول، انرژی و زمان، در خرید یک محصول را میتوان یک خرید موفق تلقی نمود.

این روزها در بازار فروش اجاق گاز کشور شاهد حضور بی‏شماری از برندها با عناوین ایرانی وخارجی هستیم؛ و اغلب فروشندگان با  تبلیغات سنگین، فقط مشخصات و مزایای محصول، را شرح داده و به نمایش می گذارند و هیچگاه معایب و نقاط ضعف محصول را علی رغم آگاهی بیان نمی کنند. اما باید این حقیقت را پذیرفت تمام محصولات موجود در  بازار دارای کیفیت و عملکرد خوب و یکسانی نیستندحتی برندهای درجه یک.

تعریف کیفیت : میزان و درجه برآورده شدن خواسته‏های مشتریو اطمینان از رعایت استانداردهای تعیین شده در تولید و ساخت یک محصول می‏باشد .

آیا می دانید اجاق گاز با کیفیت باید چه شرایطی داشته باشد؟

 آموزش خرید : اجاق گاز وسیله ضروری هر آشپزخانه جهت پخت و پز می‏باشد. معمولا اجاق گاز به سه دسته تقسیم می‏شود : 1- اجاق گاز رومیزی،2- اجاق گاز توکار یا صفحه‌ای3- اجاق گاز مبله. در اجاق گاز صفحه‌ای، گاز و فر از هم جدا بوده و هر کدام باید جداگانه خریداری شوند. از این‏رو تنوع بیشتری در انتخاب اجاق گاز و فر خواهیم داشت و نکته مثبت دیگر این که اجاق گاز توکار فضای کمتری را نسبت به اجاق گاز مبله اشغال می‌کند. اجاق گاز رومیزی ارزان‌ترین نوع اجاق گاز است؛ و بیشتر مناسب آشپزخانه‌هایی با پخت و پز کم یا دفاتر تجاری اداری می‌باشد. زمانی که تصمیم به خرید یک محصول مانند اجاق گاز می‏گیریم ابتدا می‏بایست از چند منظر به تصمیم خرید مان توجه کنیم.

1- ابتدا باید ببنیم حجم آشپزی و پخت وپز مان کم یا زیاد است: در صورت حجم آشپزی زیاد پیشنهاد می‏گردد از اجاق گازهای با صفحه استیل خریداری گردد و در صورت داشتن حجم آشپزی کم اجاق گازهای با ظاهر صفحه شیشه ای گزینه زیبا و مناسبتری به لحاظ قیمت می‏باشد.

2-چه میزان بودجه برای خرید این کالا در نظر گرفتیم: اجاق گاز یکی از وسایل پر مصرف در منازل مسکونی و حتی اداره ها و محیط های کاری می باشد؛ بنابراین باید در زمان خرید دقت لازم به خرج داده شود تا محصول خریداری شده  از قیمت مناسب و کیفیت مطلوب برخوردار باشد .

3- با این بودجه ازکدام برند خرید داشته باشم: کیفیت محصول با قیمت کالا مرتبط می باشد. در برخی اجاق گاز ها با قیمت پایین، می‏توان گفت کیفیت خوبی در مقابل  میزان پول ( پرداخت شده بابت آن کالا) را دارد. (کاربرد  کیفیت محصول را با ارزش محصول یکسان فرض می کنیم).

4- مقایسه ویژگی های اجاق گاز: مشتری که ویژگی خاص محصول را نبیند هیچ درکی از آن ندارد و در صورت عدم درک، دلیلی برای خرید آن پیدا نخواهد کرد.  با این فرض به ویژگیها و عناصر تشکیل دهنده انواع اجاق گاز های صفحه ای توکار با رویه شیشه یا استیل می پردازیم. اجاق گاز ها عموما دارای قطعات مشترک  و یکسان با تغییرات فیزیکی ظاهری می‏باشند.

اجاق گاز با صفحه شیشه ای:

قطعات تشکیل دهنده عبارتند از :

ا- صفحه یا رویه شیشه ای: با مشخصات شیشه نشکن سکوریت شده ضد حرارت با ابعاد استاندارد 88* 52 دارای تراش دورتادور شیشه و یا بدون تراش که هرکدام زیبایی خاص خود را دارند.

2-سپری چدنی: این وسیله جهت نشیمنگاه ظروف بر روی سرشعله می‏باشد؛ که دارای انواع و اقسام مختلف با ظاهر متفاوت از یکدیگر می‏باشد. کیفیت ریختگری چدن و تراش های انجام شده و همچنین وزن و زیبایی ظاهری آنها از عوامل افزایش دهنده قیمت اجاق گاز می‏باشد .

3- سرشعله یا مشعل: قطعه ای از اجاق گاز می‏باشد که دارای سه جزء کاسه اختلاط هوا یا فنجانی و سرشعله سوخت و پولکی فلزی فوقانی هدایت گاز به سرشعله می‏باشد؛ و وظیفه اصلی این قطعه شعله ور کردن گاز وارده به دستگاه می‏باشد؛ به همراه سوخت آبی با کیفیت و راندمان حرارتی بالا و داشتن دانه های مروارید شعله یکسان.

از جمله دلایل کیفیت، داشتن مهر استاندارد یا علامت  برند های معروف تولید کنندگان سرشعله مانند سرشعله ریاضت، آریا تکنیک، در انواع سرشعله محدب با ظاهر قارچی سرشعله تخت و سرشعله های رنگی طلایی و سیلور می‏باشند.

4- شیر ترموکوپل : قطعه شیر ترموکوپل از عوامل اصلی ایمنی یک اجاق گاز محسوب می‏شود و وظیفه ترموکوپل این شیر ها درصورت خاموش شدن گاز بدلیل سرریز شدن مایعات یا وزش باد باعث قطع گاز و جلوگیری از آتش سوزی می‏گردد. همچنین تمامی شیر های تولید شده در کشور دارای مهر استاندارد اجباری می‏باشد؛ که بهترین برند شیر اجاق گاز مربوط به برند شرکت صفا شیر پارس و شرکت شیر پارس می‏باشد.

تذکر: در هنگام خرید اجاق گاز برند شیر اجاق گازا از فروشنده پرسیده شود.

5- پلیت چربی‏گیر زیر سرشعله اجاق گاز:  این قطعه به‏عنوان بشقابک سرریز مایعات در زیر سرشعله در نظر گرفته شده و در مدل‏های مختلف گرد، مربع و ستاره ای بر روی اغلب اجاق گاز های شیشه ای به‏عنوان یکی از قطعات الزامی وجود دارد.

6- ولوم یا دسته شیر: یکی از قطعات اجاق گاز به‏منظور روشن کردن اجاق گاز می‏باشد؛ که مدل های مختلف می‏تواند در زیبایی اجاق گاز نقش تعیین کننده داشته باشد و در انواع فلزی و باکالیت و یا ترکیبی اولترامیت و فلز می‏باشند؛ که بهترین نوع آن‏ها ولوم فلزی با نافی ضد حرارت می‏باشد.

7- فندک اجاق گاز : یک قطعه برقی و الکترونیکی می‏باشد که وظیفه روشن نمودن مشعله های اجاق گاز را عهده دار می‏گردد .

8- سینی یا تشتک زیرین اجاق گاز : تمامی قطعات اجاق گاز  شامل لوله های فرعی و اصلی انتقال گاز و شیر‏های اجاق گاز و دیگر قطعات بر روی سینی یا تشتک اجاق گاز نصب می‏گردد؛ که بهترین نوع سینی در اجاق گازهای با کیفیت سینی پرسی می‏باشد. سینی پرس شده در هنگام مونتاژ نسبت به سینی‏های با ورق گالوانیز و دست‏ساز (ویا اصطلاحأ سینی سی ان سی پانچ ) دارای خطای کارگری کمتری می‏باشد.

9- داشتن مهر استاندارد: یکی از عوامل قوی و اصلی تعیین کننده برای خرید اجاق گاز محسوب می‏گردد. در صورت عدم اطمیان از داشتن مهر استاندار محصول، خریدار می‏بایست از فروشنده کد استاندارد محصول را گرفته و آنرا در سامانه موسسه استاندارد ملی ایران چک نماید، و سپس اقدام به انتخاب و خرید نماید.

تذکر: از خرید محصولات فاقد پروانه مهر استاندارد جأا خوداری نمائید.

10- خدمات پس از فروش: حتمأ در موقع خرید کارت ضمانت محصول و مدت گارانتی را از فروشنده بخواهید؛ همچنین جهت نصب و راه اندازی محصول فقط از طریق شماره تلفن های درج شده در ضمانت نامه اقدام نمائید؛ و به هیچ عنوان ازطریق فروشگاه اقدام به نصب و راه اندازی نکنید.

تذکر: نصب های غیر مجاز باعث ابطال گارانتی محصول شما می گردد.

نقد وبررسی کیفیت اجاق گاز های شیشه ای واستیل

مزایا و معایب اجاق گاز های شیشه و استیل در مقایسه بایکدیگر ابعاد مختلفی دارد.

به‏عنوان مزایای اجاق گاز شیشه ای باید گفت:

1-    زیبایی خاص و درخشندگی دائمی دارد.

2-     نظافت روی شیشه سریع و آسان می باشد.

3-     قیمت اجاق گازهای شیشه ای نسبت به استیل ارزانتر می باشد.

بعنوان معایب این تیپ از اجاق گاز ها باید گفت:

1-    بیشتر مناسب آشپزخانه‌هایی با پخت و پز کم و خانواده های کم جمعیت می‏باشد.

2-    بعلت عدم تحمل شوک حرارتی زیاد و یا ضربه به یکی از چهار گوشه صفحه‏ی شیشه اجاق، باعث شکست شیشه می‏گردد. در صورتی که در اجاق گاز های استیل این موارد اتفاق نمی افتد و از داوام بیشتری نسبت به اجاق گاز شیشه ای برخوردار می‏باشد.

اجاق گاز با صفحه استیل:

بطور کلی رویه یا صفحه  اجاق گاز های استیل انواع  و اشکال با ظاهر متفاوت دارد.  قطعات بکار رفته در تیپ اجاق گاز های استیل عمومأ مشابه اجاق گاز های شیشه ای می‏باشد؛ فقط در چند قطعه با یکدیگر تفاوت دارند: 1- در رویه یا صفحه اجاق گاز 2- در مدل سپری چدنی 3- در ولوم یا دسته شیر.

به‏عنوان معایب اجاق گازهای استیل باید گفت:

1-    اجاق گازهای استیل لکه پذیری زیادی دارند و همچنین در صورت برخورد حرارت زیاد با سطح صفحه تغییر رنگ می‏دهد.

2-     قابلیت نظافت در اجاق گاز های استیل به نسبت شیشه سخت تر است؛ و زیبایی و درخشندگی اولیه  بصورت دایمی را نخواهد داشت.

با این توضیحات و آموزش امیدواریم بتوانیم در راستای رسالت آموزشی شرکت وان کالا توانسته باشیم حق مطلب را بجا آورده و در انتخاب و خرید صحیح اجاق گاز شما را یاری کرده باشیم.

  • پس اگر می‏بینید که یک محصول می تواند رفاه و آسایش  زندگی شما را فراهم آورد، وسواس به خرج نداده و خرید کنید! چرا که لحظه لحظه زندگی ما آن قدر اهمیت دارد که با هیچ پولی قابل مقایسه نمی‏باشد.